Medische hypnose bij kinderen

Wat is hypnose?
Hypnose is een staat van veranderd bewustzijn, een soort trance. Bijna iedereen heeft in het dagelijks leven hypnotische ervaringen: je bent zo geconcentreerd bezig, dat je niet hoort dat iemand binnenkomt; je bent diep in gedachten tijdens het autorijden, zodat het lijkt of je een stukje hebt overgeslagen; of je gaat helemaal op in een bioscoopfilm en kunt niet geloven dat het al pauze is. Dit zijn allemaal vormen van spontane hypnose.

Hypnose is een toestand van geconcentreerde aandacht, waardoor men zich losmaakt van de uitwendige omgeving en opgaat in een innerlijke wereld. Deze toestand noemt men ook wel ‘trance’. In wezen is er geen verschil tussen dergelijke alledaagse trances en de hypnotische trance.

Hypnose is helemaal geen opzienbarend verschijnsel. Het maakt gebruik van ontspanningstechnieken en het voorstellingsvermogen,vergelijkbaar met een dagdroom of een fantasie.

Wat is hypnose niet?

• Hypnose roept vaak associaties op van een toneelhypnotiseur, die mensen spectaculaire dingen laat doen zonder dat ze daar controle over hebben of het zich later kunnen herinneren. Hierdoor denken mensen dat ze in hypnose hun wil verliezen. Dit is onjuist.

Een therapeut laat een cliënt niets tegen zijn of haar eigen wil doen. De cliënt is zich tijdens de trance wel degelijk bewust van wat er gebeurt en kan de suggesties van de therapeut in trance gebruiken om zich beter te voelen. Hypnose is afgeleid van het Griekse woord ‘hypnos’. Dit betekent ‘slaap’. Hoewel het ogenschijnlijk op slaap lijkt, toont EEG-onderzoek aan dat slaap en hypnose sterk verschillend zijn. Wel is de hersenactiviteit in de hypnotische trance rustiger dan normaal.

Van nature zijn kinderen gewend om heen en weer te schakelen tussen realiteit en verbeelding. Ze hebben een levendige fantasie en creatieve verbeelding. Kinderen tussen 6 en 14 jaar behoren tot de meest hypnotiseerbare leeftijdsgroep: zij zijn het meest gevoelig voor therapeutische suggesties. Behandelingen kunnen daardoor korter duren dan bij volwassenen. Kinderen vinden hypnose plezierig. De behandelrespons is snel: zelfvertrouwen, zelfstandigheid en zelfcontrole worden erdoor verhoogd.

...

• Hypnose is een dankbare hulptechniek bij zowel medische als de psycho-therapeutische behandeling van kinderen en adolescenten. Na aanmelding worden er meestal 5 afspraken gemaakt, waarbij beide ouders wordt gevraagd aanwezig te zijn bij het eerste consult.

De meeste kinderen worden verwezen door een (kinder)arts en bij medische problematiek komen alleen diegenen in aanmerking voor therapie die medisch onderzocht zijn.

Indicaties voor hypnose bij kinderen:
    • Pijnklachten
    • Chronische pijn
    • Astma
    • Eczeem
    • Buikpijn, ten gevolge van PDS (prikkelbaar darmsyndroom) of IBD (ziekte van Crohn, Colitis Ulcerosa)
    • Slaapstoornissen
    • (Spannings)hoofdpijn
    • Migraine
    • Bedplassen
    • Angsten
    • Concentratieproblemen
    • Tekorten in sociale vaardigheden, geremdheid
    • Negatief zelfbeeld, gebrek aan zelfvertrouwen
    • Faalangst

• Neem voor meer informatie contact op met Mechthild van de Ven.